Service skal fremme erhvervet
Af Metin Lindved Aydin, byrådskandidat for Radikale Venstre
Som landets andenstørste kommune er Aarhus Kommune en meget stor kommune. Mange kan derfor have svært ved at navigere rundt i systemet. Vi har i mange år gjort det til reglen, at vi vil lade borgere og erhverv gøre mere af arbejdet selv med henblik på at spare på medarbejderudgifterne.
Det kan imidlertid være en dyr besparelse, hvis reglen betyder, at kontakten med kommunen bliver for rigid og kompliceret.
Derfor skal Aarhus Kommune blive mere erhvervsvenlig selvom vi har rigtig meget at byde på. Vi har landets bedste havn, vi ligger tæt på E45, har et stort udbud af kvalificeret arbejdskraft og en stadig tilgang af højtuddannede fra byens universitetsmiljø.
I andre kommuner kan kontakten til embedsværket virke langt mere tilgængelig, og det handler selvfølgelig om kommunens størrelse og den umiddelbare nærhed – og blandt andet derfor flytter der af og til virksomheder fra Aarhus for at slå sig ned i omegnskommunerne. Og det er jo et tab i skatteindtægter og arbejdspladser.
For at Aarhus kan blive mere erhvervsvenlig, tiltrække og fastholde virksomheder, bliver vi nødt til at matche de byer, som vi er i konkurrence med om virksomhederne. Det kan vi gøre på mange måder, men der hvor vi kan starte uden de store omkostninger er i kommunikationen med virksomhederne.
Ingen skal vente længe efter svar, uanset om det handler om erhvervelse af en byggegrund til et domicilbyggeri, kommunale tilladelser eller afgifter.
Helt konkret bør Aarhus Kommune etablere en erhvervsservicefunktion, der kan vejlede virksomheder på alle niveauer. En sådan funktion bør man kunne finde direkte på kommunens hjemmeside under fanen ”virksomhed”, hvor der også bør være telefonnumre på medarbejderne. Så bliver kontakten med kommunen blot to klik og en opringning væk.
Medarbejderne i erhvervsservicefunktionen bliver dermed kommunens erhvervsvenlige ansigt udadtil, og man bør have en klar målsætning om, at man finder en løsning på en udfordring indenfor få timer, hvis det selvfølgelig skal løses i kommunalt regi. Det kan være så simpelt som at videregive kontaktoplysninger til de fagfolk i kommunen, som kan løse den konkrete udfordring.
Det skal aldrig være kommunens opgave at gøre arbejdet for de virksomheder, der henvender sig. Men det er i kommunens klare interesse at give virksomheder de svar, som kan bringe dem videre.
På den måde kan virksomheder hurtigere komme tilbage til deres kerneopgaver, som vil skabe værdi for
hele kommunen – til gavn for os alle sammen.