Foto: Casper Dalhoff/Aarhus Kommune
En gylden mulighed for flertallet
Af Metin Lindved Aydin, arkitekt og byrådsmedlem i Aarhus for Radikale Venstre
Når Royal Arctic Line anløber Bremerhaven i Tyskland for første gang d. 11. marts så betyder det, at der fremover vil være grønlandske import- og eksport muligheder udenom Danmark. Og dermed Aarhus.
Da de grønlandske skibe kom til Aarhus i 2022 vurderede Aarhus Havn, at det ville medføre en stigning på 5-10% svarende til omtrent 40.000 containere årligt. En del heraf til et udland som fremover vil blive serviceret i Tyskland i stedet for her.
Hvad det nu konkret betyder for containertrafikken i Aarhus er ikke kendt i detaljer, men betydningen er nok ikke lig nul, og udviklingen lægger sig som et ekstra lag ovenpå MÆRSK’s Triple-E skibes farvel til Aarhus Havn samt den store nedgang og normalisering i containertrafikken efter corona-årenes hyperaktivitet.
At det er skidt for en enorm havneudvidelse som jo grundlæggende skal finansieres via omsætningen på Aarhus Havn er klart. At det er godt for alle andre er lige så klart, for uagtet alle forsøg på at negligere det som sker lige nu og for øjnene af os alle sammen, så bliver det stadigt tydeligere, at vi har al den havn vi behøver – og at vi ikke har brug for mere mange år frem.
Med andre ord er det en gylden mulighed for partierne bag havneforliget. For nu får de mulighed for at tænke sig om en ekstra gang, og afvente at udviklingen vender en gang i fremtiden.
Alle der kender noget til politik ved imidlertid at det er enormt svært at vende rundt på en tallerken, og at det opleves som skamfuldt og som at tabe ansigt.
Men virkeligheden er nok en anden og jeg tror, at vælgerne vil opleve det som eftertænksomhed og storhed, og at de som konsekvens vil takke Socialdemokratiet, SF, Venstre og det Konservative Folkeparti for at vise det nødvendige format til at imødekomme deres ønsker.