Det er hykleri og uansvarligt: Vi må sætte grænser for krydstogtskibe til Aarhus
Af Alexander Frost Nørfelt, medlem af Radikale Venstre og Metin Lindved Aydin, byrådsmedlem for Radikale Venstre i Aarhus
Den grønne omstilling er i gang, men der skal ske mere hurtigere. Det gælder blandt andet i krydstogtbranchen, som er en sektor, der er i hastig vækst. Det oplever vi også i Aarhus, hvor der i 2015 anløb 11 krydstogtskibe, mens der i år foreløbigt er anløbet 63 skibe svarende til en stigning på næsten 600%. Som udgangspunkt kan vi være stolte af, at turister og rejsearrangører synes, at Aarhus er så spændende en destination at de vil besøge os.
Desværre udleder krydstogtskibe store mængder CO2, op til 2-3 gange højere pr. passager end ved eksempelvis flyvning. Derudover forurener et krydstogtskibs dieselmotor med miljøfremmede og sundhedsskadelige partikler.
Det er i klar konflikt med Aarhus’ klima -og miljømæssige ambitioner. Derfor må vi overveje, hvor stort et klimaaftryk og hvor mange sundhedsskadelige udledninger, vi er villige til at acceptere. Og til hvilken pris.
Nogle mener, at krydstogtskibe er vigtige for den økonomiske omsætning i byen. Dog viser et studie, at krydstogtturister er de turister, der bruger færrest penge i de byer, de besøger med et gennemsnit på 250 kr. pr. turist.
Amsterdam har taget konsekvensen af krydstogtskibenes negative følger, ved at forbyde at de anløber i Amsterdam by. I Aarhus har vi haft en mindre ambitiøs tilgang, men også langt færre krydstogtskibe, og Aarhus Havn har etableret landstrøm. Så kan skibene koble sig på elnettet og slukke for deres dieselmotor noget af tiden, de er i havn, hvormed noget af luftforureningen mindskes.
Alt andet lige må der være en øvre grænse for, hvor mange krydstogtskibe vi som by kan modtage for at leve op til vores klima og -miljømæssige kontrakt med hinanden. I det perspektiv er ikke at tage hånd om udfordringerne og undlade at sætte tal på hvor mange krydstogtskibe vi ønsker i byen klimahykleri og uansvarligt. For vi skal være CO2 neutrale i 2030, og til dem som ikke har hørt det: vi er ufattelig langt fra at være i mål!