Grafik: Nationalt Center for Miljø og Energi
Christiansborg bærer ansvaret for livløs bugt
Af Metin Lindved Aydin, arkitekt og byrådsmedlem i Aarhus for Radikale Venstre, og Frederik Aagaard Sørensen, folketingskandidat for Radikale Venstre i Aarhus
Forleden kunne man læse, at vores bestand af marsvin i de indre danske farvande er reduceret fra 40.000 til 14.000 individer på få år.
Det er helt vildt, men i virkeligheden kun symptom på et meget større problem. For marsvinet er øverst i fødekæden, og baggrunden for tilbagegangen skyldes vel først og fremmest, at det den skal leve af er forsvundet. Derfor handler det ikke ”kun” om beskyttelse af en bestemt art, men om at opretholde den overordnede sundhed og stabilitet i vores havmiljø som lige nu dør for øjnene af os.
At fødekæden og økosystemet er ved at gå til grunde i Aarhusbugten, handler især om udledning af næringssalte, som medfører en algeopblomstring og efterfølgende iltsvind når algerne dør og rådner. Det må vi formode, at en planlagt udvidelse af Aarhus Havn vil bidrage negativt til og forværre. At vi kun kan formode det, skyldes at miljøkonsekvensrapporten endnu ikke foreligger – til trods for at havneudvidelsen blev vedtaget i juni.
Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet har netop udgivet et rådgivningsnotat rekvireret af Miljøstyrelsen, som dokumenterer at det aktuelle iltsvind i de indre danske farvande er det værste i over 20 år.
Og hvordan ser det så ud i vandene ud for Aarhus? Det korte svar: Meget skidt.
Kortet er fra rapporten ”Iltsvind i danske farvande 24. august – 21. september 2023” og illustrerer hvordan vandet omkring havnen er næsten uden ilt.
Miljøminister Magnus Heunicke (S) erkender at indsatsen mod iltsvind har været utilstrækkelig – og erkendelse er fint, for det er skridtet før handling. Men NU skal der så handles, for vi ved præcis hvad der skal til for at begrænse iltsvindet, nemlig en nedbringelse af kvælstofudledningerne til en tredjedel af det nuværende niveau.
At vi når at implementere det vi skal efter EU’s vandrammedirektiv inden 2027 er der ingen der tror på. Ansvaret herfor kan entydigt placeres på Christiansborg, og det er i Folketinget at man nu bliver nødt til at træde på speederen for at kunne sikre livet i Aarhusbugten og de indre danske farvande.