Behov for en havneudvidelse?
Af Metin Lindved Aydin, arkitekt og byrådsmedlem for Radikale Venstre i Aarhus
Når Mærsk dropper en direkte rute til Aarhus, forsvinder behovet for en havneudvidelse så?
Og hvor stor bliver nedgangen i antal containere der landes på havnen?
Det er nogle af de spørgsmål som melder sig når man hører, at Mærsk dropper sin direkte Asienrute til Aarhus.
Mærsk flytter til Hamborg hvis ikke havnen udvides, sagde brancheorganisation Danske Havne tilbage i 2022. Noget tilsvarende sagde havnedirektør Thomas Haber Borch.
Det har så vist sig ikke at være korrekt – de flytter alligevel!
Man er målløs!
En sådan beslutning træffer Mærsk ikke bare på en formiddag: Det må have været år undervejs. Måske derfor var Mærsks opbakning til en havneudvidelse så vag da de afgav deres høringssvar til havneudvidelsen i 2022. Deres høringssvar lød jo næsten som om de ikke havde et behov. Det viser sig nu at det havde de nok heller ikke. Ikke i Aarhus i hvert fald.
Et spørgsmål der også melder sig i den forbindelse er, hvor længe denne strategiske beslutning har ligget i skuffen hos Mærsk, og hvornår Aarhus Havn er blevet gjort bekendt med den – og hvad vidste Socialdemokratiet, Venstre, Det Konservative Folkeparti og SF om dette?
Uagtet hvad så er vi mange som nu føler os godt og grundigt ført bag lyset.
Kejseren har intet tøj på!