Aarhus må ikke køre sig i stå

Det er efterhånden blevet rutine, at Venstre udråber en ”krig mod bilerne”, hver gang man tillader sig at pege på de meget reelle trafik- og klimaproblemer, vi står overfor i Aarhus.

Senest her i avisen den 21. marts 2025. Men det bliver ikke mere sandt af at blive gentaget – og Venstre ved det faktisk godt.

For vi har, blandt andet sammen med Venstre, indgået en klimaaftale, der skal bidrage til en nødvendig reduktion af klimagasser, som byrådet i fællesskab har forpligtet sig til. I forlængelse heraf har vi indgået en mobilitetsaftale, som skal forhindre den trafikale trængsel, der allerede nu er ved at kvæle byen.

Og det er her, kæden hopper af for Venstre. For alle – inklusive Venstre – ved godt, at biltrafikken i Aarhus vokser med flere tusinde biler hvert eneste år. Flere biler på vejene skaber trængsel, længere køer og mere spildtid for både borgere og erhvervsliv.

Venstre påstår, at mobilitetsplanen vil koste erhvervslivet dyrt og gå ud over vores daginstitutioner og plejehjem. I Radikale Venstre er vi faktisk enige i præmissen om, at trængsel er dyr, men uenige i analysen: For det er netop den stigende bilisme, der kommer til at gøre det hele værre – ikke forsøget på at styre den.

Det, vi er på vej imod, er ikke blot morgen- og eftermiddagstrængsel. Det er en permanent tilstand, hvor det kan tage tre kvarter eller mere at krydse byen, hvor familier ikke når at hente børnene til tiden, og hvor varer og service bliver forsinkede. Det er ikke bare enormt frustrerende – det er samfundsøkonomisk uholdbart.

I Radikale Venstre mener vi, at styring af biltrafikken er en del af løsningen – ikke problemet. Det handler ikke om at forbyde biler, men om at prioritere klogere, om bedre udnyttelse af vejene uden for myldretid, bedre kollektiv trafik, bedre forhold for cyklister og fodgængere. Det giver os en by, hvor folk kan komme frem uden at holde bag en uendelig række af røde baglygter.

Så nej, Venstre – det er ikke en krig mod bilister. Det er et forsøg på at redde Aarhus fra at køre sig selv i stå.