325 dage uden handling: Aarhus sander til, mens Venstre ser passivt til
Af Liv Gro Jensen (SF) Bünyamin Simsek (De Konservative), Jesper Kjeldsen (Socialdemokratiet) og Metin Lindved Aydin.
Aarhus er en by i vækst. Flere mennesker flytter hertil, flere pendler til arbejde, og flere besøger byen for at opleve kulturen, restauranterne og butikkerne. En dynamisk storby kræver en velfungerende infrastruktur, men hvis vi ikke handler nu, vil byen ganske enkelt sande til. Men så er det jo godt – at vi allerede har handlet og forhandlet en mobilitetsaftale. En aftale som Venstre ikke er en del af.
Socialdemokratiet, Konservative, SF og Radikale Venstre tog sammen med Danmarksdemokraterne, Enhedslisten og Alternativet ansvar og forhandlede en mobilitetsplan, der skal sikre, at Aarhus også i fremtiden er en by, hvor det er let at komme frem. En plan, der tænker i moderne transportløsninger, og hvor det er muligt både at køre bil, tage offentlig transport og cykle uden at blive fanget i et trafikkaos.
En plan, der sikrer, at byen hænger sammen, og at borgerne har valgmuligheder, der fungerer. Venstre mødte ikke engang op til forhandlingerne. Det er problematisk, for Venstre tilsluttede sig en anden plan få uger forinden. Det er nu 325 dage siden, at Venstre forpligtede sig til klimaaftalen, hvor de lovede en plan for, hvordan Aarhus kan reducere udledningen fra privatbilismen. Men trods deres løfte er der stadig ikke kommet en eneste konkret løsning. Kun skræmmebilleder de ikke har dokumentation for kun flankeret af ligesindede hvor fakta heller ikke er i høj kurs. Og det er ikke fordi Venstre ikke har haft chancen. Forvaltningen har stået klar til at hjælpe dem med beregninger, men intet er sket. I snart et år har vi ventet på en plan, der kunne bidrage til at løse trængslen, men Venstre har ikke leveret noget som helst. Venstre og deres få støtter hævder, at byen “lukkes ned”, og at den mobilitetsplan der endnu ikke er effektueret ødelægger detailhandlen. Men det er simpelthen ikke sandt.
En analyse fra Colliers viser, at udfordringerne for detailhandlen i Aarhus i høj grad skyldes stigende huslejer og ændrede forbrugsmønstre, ikke mobilitet. En helt ny rapport fra SMVdanmark, der repræsenterer små og mellemstore virksomheder, bekræfter det samme og peger på, at internethandlen og ændrede forbrugsvaner er de primære årsager til butikslukninger, ikke byens trafikregulering. At påstå, at en mere moderne og fremkommelig by er skyld i butiksdød, er ikke bare forkert – det er et forsøg på at aflede opmærksomheden fra de reelle udfordringer.
Men hvad så med parkeringspladser –Ja, det skal der naturligvis også være og derfor er det også sikret at der kommer flere p-pladser, men i form af p-huse. Og når nu vi er ved p-pladser, så skal man lige huske en ting og det er at der er kommet flere p-pladser i Aarhus C over de sidste 5 år og ikke færre som Venstre også forsøger at bilde folk ind. Faktisk er der kommet ca. 700 flere pladser. Vi mener at p-huse er løsningen så gaden bliver mere menneske, butiks og restaurant venlig.
Så altså hvad vil Venstre – og hvornår hører vi noget? Trængsel er ikke kun et spørgsmål om længere rejsetid i myldretiden – det har en reel økonomisk og miljømæssig omkostning. Køer betyder tabt produktivitet for virksomheder, spildtid for pendlere og større transportomkostninger for både erhvervsliv og borgere. Samtidig forværrer de unødvendigt store udledninger af CO₂, luftforurening og støj. Hvis vi ikke gør noget, vil disse problemer kun vokse. For at proppe flere biler ind i byen vil ikke løse trængslen, tværtimod vil de gøre den værre – det er faktisk logik.
Den mobilitetsplan, vi har forhandlet, tager derimod fat på problemerne med løsninger, der reelt vil gøre en forskel. Når vi sikrer bedre sammenhæng mellem transportformerne, giver borgerne reelle alternativer til at tage bilen og skaber bedre vilkår for både kollektiv transport og cyklisme, mindsker vi trængslen og skaber en mere bæredygtig og fremkommelig by. Hver dag uden handling betyder længere køer, dårligere luft og mere spildtid. Hver dag uden handling betyder, at Aarhus bliver en lidt mere besværlig by at bo, arbejde og færdes i.
Socialdemokratiet, Konservative, SF og Radikale Venstre står sammen om at tage ansvar. Vi har gjort vores del af arbejdet. Vi har sikret en plan, der skaber bedre mobilitet, mindre trængsel og en grønnere fremtid for Aarhus.
Venstre har haft 325 dage til at handle – men de har stadig intet foretaget sig.