Foto: Danni Paulsen

Det er et ikke-problem, hr. minister

Transportminister Thomas Danielsen problematiserer i Din Avis Aarhus Onsdag, at havneudvidelsen nu er kuldsejlet, fordi Marselistunnelen, som var havneudvidelsens forudsætning, nu ikke kan komme af med de 516.000 kubikmeter jord, der skulle være kørt i havet.

Det er et ikke-problem, fordi jorden kan bruges til andre mere samfundsnyttige formål. De store mængder ikke-forurenet jord kan nemlig bruges til at etablere støjvolde og afhjælpe de stadigt stigende problemer, vi har med støj ved de stærkt trafikbelastede, større bynære indfaldsveje til Aarhus.

Afhængigt af højden på voldene kan det blive til ca. 3,5-4 kilometer støjvolde, og især langs E45, men også på visse stræk af Djurslands- og Herningmotorvejen, er der behov for at sætte ind mod støjen.

Og det er jo ikke bare jord, som er tilovers, men også finansiering, for det koster jo at komme af med jord – også hvis det bare skulle være kørt i bugten.

De penge er nu til overs og kan bruges til gennemførelse af selve entreprisen med at bygge jordvoldene.

Er der behov for yderligere finansiering, kan samme minister vælge at prioritere midler fra støjpuljen vedtaget med infrastrukturaftalen, hvor der er afsat 3 mia. kr. i perioden 2022-2035 til bekæmpelse af trafikstøj og etablering af støjskærme i særligt støjbelastede områder langs statsvejene.

Det går op.