De unge er hægtet af demokratiet: Ikke alle er som Abdul

Af Metin Lindved Aydin

Aarhus Stiftstidende 04.10.2020

I dag mødte jeg Abdul ved Mega Syd i Viby lige overfor Rosenhøj – jeg kendte ham ikke i forvejen og vi mødte hinanden tilfældigt. Jeg sagde hej og vi faldt i snak om demokrati, og han var trods sine blot 16 år rimeligt orienteret om politik. Undervejs fortæller han mig, at han har 11 (!) søskende og at han er nr. 7 i rækken. Jeg spørger ham om der er gang i den hjemme hos hans familie, han smiler og nikker. Og så fortæller han mig, at han er 1.G Student på Marselisborg Gymnasium og at alle hans ældre søskende har fået sorte studenterhuer på for bestået studentereksamen med 5 højniveaufag, så det vil han også have.
Respekt for Abdul og hans søskende – det skal nok gå dem vel, og de skal nok få et godt fodfæste.

Men ikke alle er som Abdul, og det er min oplevelse, at mange unge er blevet hægtet af samfundet og føler sig fremmedgjorte overfor de processer som er grundlaget for vores demokrati. Det er problematisk fordi det er afgørende for det engagement og fællesskab vi har og som gør vores land til et rart sted at være. Det udmøntes på alle niveauer fra overnationale, nationale og lokale valg, til det frivillige arbejde i idrætsforeningen.

Udviklingen kan følges parallelt i partiernes medlemstal – i 1960 var ca. 600.000 medlem af en partiforening, men blot 10 år senere havde 125.000 meldt sig ud, og tendensen er fortsat frem til i dag hvor færre end 100.000 er medlem af et politisk parti.

Ved seneste folketingsvalg stemte lige over 84% som var den laveste valgdeltagelse siden 2005 og ved seneste kommunalvalg (i Aarhus) stemte kun ca. 70%. Kun 42 procent af de unge mellem 17 og 24 år var sikre på, at de vil stemme til regions- og kommunalvalget i 2017 (YouGov).

Det er en katastrofe for vores demokrati, at en stor gruppe unge mennesker føler at de er hægtet af i en sådan grad, at de ikke gør brug af deres stemme. Vi skylder os selv at gøre noget ved dette forhold, og vi kan løse udfordringen i mindre bidder ved, at vi starter hjemme og spørger vores egne børn om hvad de ville lave anderledes i verden hvis de kunne.